27/5/13

Canvi electrònic, entre un nou model de ciclisme i un argument comercial

Consolidat en el ciclisme de carretera professional des de fa uns anys, el canvi electrònic intenta obrir-se mercat entre usuaris i cicloturistes. Conscients que la gama Dura Ace és massa cara, Shimano ha posat al mercat un Ultegra electrònic, el 6770 Di2, que hem provat en una Focus Izalco Pro.
Detall del grup Ultegra 6770 Di2
El mercat de la bicicleta és al límit de la saturació, i la crisi sembla posar-li la cirereta. Les vendes de bicicletes no creixen perquè ja hi ha molta gent que en te de bones, i la contracció del consum fa que la majoria d’usuaris s’ho pensin moltíssim a l’hora de canviar accessoris o adquirir un model superior. Sembla que la crisi ha fixat l’hora de les bicicletes lògiques en detriment dels models sofisticats, cars i que donen unes prestacions que la majoria d’usuaris no poden assumir. S’imposa la senzillesa tècnica.
Però la industria necessita continuar venent; és el principi fonamental del capitalisme, créixer sens fi. I per vendre calen noves ofertes, innovació i màrqueting. La industria de la bicicleta centra l’ofensiva comercial en dos aspectes: les rodes de 29 al BTT i el canvi electrònic a la carretera.
Shimano va comercialitzar el canvi electrònic Dura Ace que porten molts equips professionals amb un escàs èxit de vendes: és car i te prestacions innecessàries per a la majoria d’usuaris. Ara han reflexionat (als de màrqueting els deuen haver estirat les orelles) i comercialitzen un canvi electrònic Ultrega 6770 Di2, igualment eficaç i amb un preu més raonable, al voltant d’uns 1400 euros. Però tot i aquest nou plantejament la pregunta segueix essent la mateixa: li cal a un cicloturista un canvi electrònic? Per buscar una resposta hem provat aquest grup muntat en una Focus Izalco Pro (el top de la marca germànica) que ens ha cedit DBike, la dinàmica botiga de Premià de Mar.

Aparentment simple i esportivament eficaç
Quedi clar d’entrada que el canvi electrònic te sentit gairebé exclusivament en la pràctica esportiva del cicloturisme. Per anar a esmorzar tot xerrant no cal un grup gaire sofisticat. I és que aquest Shimano te tot el que li cal a algú que vol anar ràpid: agilitat en la maniobra de canvi de plat i corones, fiabilitat i finor mecànica. No cal més. Prems la palanca i la cadena es desplaça capa on tu vols sense més. No protesta, no grinyola, no rasca i no triga ni un instant. Hem sotmès l’eficàcia del canvi a situacions extremes en plena tensió i no ha dit ni mu. Fa la feina i llestos. A més, el desviador es reprograma automàticament quan portem la cadena creuada i hi ha risc de que els elements fixos i mòbils freguin.
Els tècnics de Dbike insisteixen en què amb l’Ultegra 6770 Di2 disminuirà la necessitat d’ajustar el canvi i les trencadisses de cadena. Tant de bo. Ara cal esperar que la central digital no falli, que la carrega de les bateries duri el que anuncien (uns 1000 kms) i que no comenci a fer el ruc. Perquè a un canvi mecànic sempre se li pot fer una reparació d’urgència en plena ruta i en un d’electrònic no està tan clar.
El que si provocarà la difusió del canvi electrònic serà una breta tecnològica. No crec que les marques triguin gaire a oferir els seu grups capdavanters només en versió electrònica,deixant la versió mecànica per als grups més senzills. Ara cal també que els fabricants de bicicletes ofereixen de sèrie màquines amb canvi electrònic a un preu que no superi en gaire la mateixa versió amb canvi mecànic.

La Focus, una escaladora ràpida i nerviosa
Amb 80 quilòmetres de ruta pel Vallès i el Maresme, després d’uns quants per adaptar selló i manillar a les característiques del ciclista, i gairebé 1.000 metres de desnivell, n’hi ha hagut prou per establir una certa anàlisi del comportament de la Focus Izalco Pro.
És una màquina molt lleugera per a ciclistes amb vocació radicalment esportiva. La seva curta distància entre eixos la fa una extraordinària escaladora sempre i quan la portin usuaris no gaire alts. I no és un problema de tallatge del quadre, és qüestió de geometria general. La Focus puja i baixa admirablement bé, amb rapidesa i decisió. Entra a la traçada que se li indiqui sense dubtes i la manté invariablement; però cal ser bo i poc voluminós. Respon a la primera ordre, però un cop donada es fa difícil canviar-la.
Qui estigui acostumat a la comoditat de les bicis americanes com Trek o Cannondale, trobarà que aquesta Focus és massa viva, una anguila que s’escorre fugaç i amb ganes de córrer molt. De la traça de l’usuari en depèn que se li tregui un bon partit. Ara, això si, l’expert en gaudirà.