15/5/13

De Montgó a Empúries, voltant l’Escala

L’Escala és un dels pobles més variats del litoral. A més de platges de gran bellesa com cala Montgó o Riells, te tresors com Empúries, recons com Sant Martí i indrets de bosc mediterrani com el que travessa el camí dels Tres Termes. Us proposem una volta perimetral al terme municipal per descobrir tots aquests llocs.
Al mirador del Cargol
Aquesta ruta és complementaria de la publicada en aquesta secció, ‘Puig Segalar, el sostre empordanès’. Amb les dues gaudireu d’un complert cap de setmana cicloturista per conèixer aquesta zona de l’Alt Empordà. La sortida es situa a la plaça de l’Univers, just al vèrtex entre la platja de Riells i el Passeig del mar, que volta pel litoral el nucli del poble. Agafeu aquest passeig, que al cap d’una estona passa a tenir carril bici. Quan s’acaba, en sec, seguireu per la vorera amb compte, aquí està permès, fins la punta de l’Olla, a l’extrem més nord oriental del municipi. Volteu deixant un edifici de pedra a ma esquerra i anireu a sortir al port d’en Perris, una recollida cala urbana de còdols. Seguiu sempre per la riba fins l’aparcament de la punta. Des d’aquí veureu ja la platja de l’Escala.
Al final de la platja hi ha la plaça de la Sardana i la del Peix, que travessareu tombant a ma dreta i, immediatament, a la dreta del tot pel carrer Cargol, que us porta de nou a la línia costanera. Cap a l’esquerra per Mar d’en Manassa fins els jardins del mirador del Cargol; entreu-hi i creueu-los. En arribar al final gireu a ma esquerra tot passant per una arcada sota uns apartaments. Desembocareu al carrer de Gràcia, on girareu a ma dreta fins la rotonda de la Ronda del Pedró. Un carril bici nou de trinca us portarà en franca baixada fins el començament del passeig què, passant per les platges del Rec, el Portitxol, les Muscleres i el Moll Grec, us portarà fins el llogarret de Sant Martí d’Empúries. Prèviament haureu passat pel costat del conjunt monumental que constitueix el museu d’arqueologia d’Empúries. Aquest passeig és un dels llocs més bells de tota la Costa Brava.
Després de visitar Sant Martí seguiu encara pel litoral fins arribar a les dunes de la platja del Riuet. Aquí us acomiadareu de la costa durant una bona estona., Gireu a l’esquerra pel carrer de les Dunes fins desembocar a la Ronda de Sant Pere Pescador què, a l’esquerra, us portarà a Sant Martí de nou. Ara seguiu per la carretera que va a l’Escala fins trobar un camí que surt a esquerra i on hi ha un rètol que diu c/Muralla. Puja una estona i després planeja i baixa suaument passant per Mas Sastruc, el cementiri de Sant Martí d’Empúries i la carretera G 623. Travesseu-la.
Pel passeig de Sant Martí d'Empúries
A ma esquerra hi ha una oficina de turisme. Agafeu el camí que surt enfront i en curta pujada. Aviat baixa fins un conjunt de masos restaurats coneguts com El Castellet. El camí es creua amb un altre. Tireu recte passant pel costat d’un edifici. Aviat travessareu un rec. Immediatament gireu a l’esquerra per un camí herbei i mal marcat que volta un camp i una finca fins que desemboca en un que agafareu a la dreta. Fa una ziga-zaga esquerra-deta i, per una portalada i un pontet de ferro, travessa el rec Cinyama fins desembocar a la carretera d’Albons, que agafareu a l’esquerra fins les envistes d’una rotonda.
Abans d’arribar-hi tombeu a la dreta pel carrer Camí Ramader Nord, que passa per sota una carretera i es converteix en Carrer Camí Ramader Sud, primer, i Països Catalans, després. Sortireu a una carretera, enfront hi ha un Carrefour. Travesseu la carretera en direcció al centre comercial i, davant seu, gireu a la dreta pel carrer Torroella de Montgrí i després, recte, pel carrer Figueres. Baixant passareu el camp de futbol fins desembocar al carrer dels Recs. Agafeu-lo a l’esquerra fins que tomba a la dreta i passa a dir-se carrer del Puig. A la rotonda gireu a l’esquerra pel carrer Mallols i deixeu-lo per tombar pel segon a la dreta, carrer Camí del Palau.
El carrer desemboca al carrer dels tres Termes. A l’esquerra veureu els senyals que indiquen un sender en direcció a la Cala Montgó. Deixeu el carrer al final i seguiu pel sender què us menarà fins els carrers de la cala. Sortireu al carrer Punta Milà, que agafareu a l’esquerra. A la dreta pel carrer Fondo i a l’esquerra pel torrent Fondo. Sou a la zona dels càmpings i sortireu a la carretera que baixa fins la cala.
Abans d’arribar-hi trobareu a ma esquerra el carrer Trenca Braços, una pujada dura però curta. Gireu pel primer a l’esquerra (Port del Rei) fins sortir al carrer Punta Montgó, que agafareu a l’esquerra i què, tot pujant, us aboca a una rotonda. Carrer Planasses a la dreta i Bol roig a l’esquerra fins el final. Gireu llavors a ma dreta i l’avinguda de la Clota us menarà fins el port de la Clota. Podeu travessar per dins l’equipament fins el final. Sortireu al principi de la platja de Riells. Seguiu tot el passeig del Petit Príncep i, al final, hi ha pla plaça de l’Univers, lloc d’es d’on heu començat la volta a tot el terme municipal de l’Escala.
Dificultat. Fàcil. Distància. 22.00 kms Temps: 2h 04’h (2h 59’ temps total) Desnivell 165 metres.