30/10/13

El rerepaís empordanès

Allà on la plana empordanesa frega amb el les Gavarres i el Gironès, la comarca dibuixa un paisatge especial fet de conreus i esquitxat per clapes boscoses de pineda i petits pobles d'origen medieval. L'aire d'aquí és més fi, la xafogor més temperada i la mirada ja no es perd en aquell horitzó infinit de la plana litoral: és el rerepaís de l'Empordà.

Carrer Major de Corçà
Sortiu del poble de La Pera, situat en un trencall de la C-66, entre Flaçà i La Bisbal, concretament de la plaça de l'església goticorenaixentista de sant Isidor, i comenceu a pedalar pel carrer d'enfront (de la Plaça) fins desembocar a la carretera GIV 6425, que seguiu a esquerra fins a Púbol (1 km). En arribar-hi tombeu a esquerra en un pàrquing i ràpidament a dreta per enfilar-vos fins l'església de Sant Pere i el Castell Gala Dalí. Passada l'església gireu a dreta i, al final, a esquerra agafant el camí asfaltat que ens porta a Cassà de Pelràs (1.2 kms) i Planils (1.2 kms). Gireu a esquerra al cap de 300 metres, passeu un torrent i seguiu pedalant fins Anyells (1.7 kms). Creueu la C-66 entre unes tanques de fusta posades expressament per a protecció dels cicloturistes i entreu a Corçà per un camí arbrat. Creueu el poble pel carrer Sant Sebastià, primer, i després pel Major. Travesseu la C-66 pel semàfor i seguiu recte per la GIV 6702 fins a Monells (2.5 kms). Gireu a dreta a l'entrada del poble i travesseu la riera de Rissec, seguint amunt cap al barri del castell, on podeu visitar la plaça porxada. Al cap de munt trobareu un trencall a esquerra que indica Cruïlles (2.5 kms). Aquí paga la pena visitar-hi la torre de guaita. baixeu del centre de Cruïlles i, travessant la carretera per sota, remunteu una dura costa que us porta al monestir romànic de Sant Miquel de Cruïlles. Sou al bell centre de la ruta dels pobles medievals de les Gavarres.

Baixant del monestir de sant Miquel de Cruïlles
Pel costat del monestir baixa un camí de terra que us portarà a una carretera asfaltada que seguireu rectes i, de seguida, a la dreta. Uns 450 metres després arribareu a un grup de masos, deixeu la carretera i agafeu un camí de terra ample que puja una mica entre dues finques camí de Sant Sadurní de l'Heura. Mig quilòmetre després la ruta, ja asfaltada, passa pel bell indret de l'ermita de Sant Joan Salelles i s'enfila de valent fins Sant Sadurní. Creueu la GI 664 i dirigiu-vos al centre del poble. en arribar a la plaça Major agafeu el carrer del Portal, que baixa a l'esquerra, gireu pel primer carrer a la dreta i dirigiu-vos cap a un grup de cases que queden enfront. A partir d'aquí la ruta, asfaltada, comença a baixar fins Monells.
Hi entreu just per on heu girat abans cap a Cruïlles. desfeu el camí fins creuar el Rissec i gireu a esquerra immediatament que ho feu. Sou al barri de la Riera, amb unes cases igualment notables. Al final gireu a dreta i desemboqueu a la carretera GIV 6702. A esquerra, i en 4 kms, arribareu a Madremanya. Aquest tram puja força i pot tenir trànsit.
Perdeu-vos per dins dels carrerons d'aquest magnífic poble medieval. Sortiu-ne per allà mateix on heu entrat i agafeu a la dreta, en baixada, cap a Pedrinyà (2.8 kms), no us perdeu l'església romànica llombarda de Sant Andreu, i la Pera (1.4 kms), final de l'excursió.
Dificultat: Mitjana. Distància: 29 kms Temps: 2h 15’ (3h 30' amb aturades) Desnivell: 365 metres. Bibliografia: Pedalant pel Baix Empordà (Cossetània edicions).