30/3/16

Arran de mar pel centre de la Costa Daurada

Entre Cunit i Alcanar s'estén el tram de litoral conegut turísticament com a Costa Daurada. Platges baixes, planes i tranquil·les esquitxades per algun promontori i pobles de pagès al rerepaís, conformen un territori que, fora de la temporada de banys te un indiscutible atractiu natural i patrimonial.

La casa museu Pau Casals, a Sant Salvador
Fareu la ruta combinada amb transport públic, una circumstància que dona més valor al cicloturisme, un no estar obligats a fer ruta circular. El punt de sortida és El Vendrell, capital del Baix Penedès, on hi podeu arribar amb Rodalies Renfe (R4). Amb quasi 30.000 habitants dividits en nuclis, el Vendrell és un municipi variat paisatgísticament i amb un patrimoni important. Aquí hi van néixer el mestre Pau Casals, Andreu Nin o Jaume Carner; i hi visqueren Àngel Guimerà o Apel·les Fenosa. Val la pena, doncs, fer un vol pel centre de la vila abans de buscar la costa.
Sortiu de l'estació i gireu a dreta per l'avinguda Jaume Carner per girar aviat a l'esquerra cap a la Rambla. Al final tombeu a dreta pel carrer Prat de la Riba i rectes pel carrer dels Cafès (vianants). A mig carrer, pujant a dreta, hi ha un arc que porta a la plaça del Tívoli i a la seu de l'escola municipal de música. Sortiu per l'altre extrem i gireu a esquerra pel carrer de Sant Magí. Gireu de nou a esquerra pel d'Àngel Guimerà i sortireu a la plaça del Centre, on hi ha un monument a Pau Casals. Continueu rectes pel carrer de la Muralla fins desembocar a la fundació Apel·les Fenosa, on s'exposen de manera permanent les escultures de l'autor. Passeu sota l'arc i veureu la sala d'exposicions municipal i la biblioteca pública. Seguiu pel carrer Major fins la plaça Vella, a dreta, amb l'església i l'ajuntament. Recte cap a la plaça Francesc Macià i la del Mercat. Torneu a ser a l'estació.
Ara gireu a dreta per l'avinguda Jaume Carner. Passareu la riera de la Bisbal i desembocareu en una rotonda. A la dreta hi ha la via del tren i, al fons d'un jardí, un pas per sota per a vianants i ciclistes. Aquí comença una via verda què, entre oliveres i vinyes us portarà fins el barri de Sant Salvador, a tocar del mar.
Desemboqueu en un camí i gireu a esquerra per tombar de seguida a dreta i, després de passar sota les vies, sortir a l'avinguda del Parlament de Catalunya. Esquerra pel carril bici fins la rotonda i dreta per la carretera local TV 2127. Al carrer abans de la platja gireu a dreta i aviat sereu a la casa museu de Pau Casals. A la dreta hi ha l'auditori. Reculeu uns metres fins un pas que porta al passeig marítim i l'agafeu a dreta (sud). Passeu pel darrera de la finca de Casals.

Sota l'arc de la Fundació Apel·les Fenosa, al carrer Major d'El Vendrell
Després del port esportiu de Coma Ruga seguiu pedalant per la calçada fins una petita rotonda amb un gran fanal. Deixeu el passeig i agafeu el carrer de la dreta que puja lleugerament. Quan el carrer gira a esquerra, busqueu un estret pas sota les vies. Esquerra en sortir-ne i dreta pel carrer Rubió i Ors. Al final, esquerra per Gran Via de la Comunicació Social (sic) fins el carrer Tomàs Bretón, que agafareu a esquerra. Sou al barri del Francàs, encara del Vendrell. Abans d'arribar al final desvieu-vos a la dreta per Enric Granados que puja fins un pont que creua el tren. Passeu-hi i, a l'altra banda, tombeu a dreta en baixada pel carrer Frederic Chueca. Quan acaba gireu a esquerra i, en revolt i pujada, sou al carrer dels Pescadors, a Roda de Berà. Passats uns edificis blancs d'apartaments recupereu el passeig marítim pedalant sempre cap al sud.
Deixeu el port i pedaleu cap a la dreta per una gran vorera que puja suaument vers la plaça de la Mediterrània primer i la plaça Luís del Olmo (fill adoptiu de la vila) després. Deixeu-les a dreta i seguiu endavant cap a un camí de ronda que, tot i estar prohibit el pas a les bicis, si aneu amb cura, no us diran res. Davallareu vers un passeig marítim que, al final i després d'un pàrquing, es converteix en un camí de terra que creua un torrent. Sou a Creixell. Seguiu rectes pel passeig que s'obre enfront fins el torrent de cal Setró. Volteu-lo fins un pont de carretera per travessar-lo i continueu arran de mar pel passatge Gregal i l'avinguda de la Platja. Al final tombeu a dreta per l'avinguda del mar fins el passeig del Ferrocarril. Aquí agafeu a esquerra, passeu sota un gran viaducte i continueu paral·lels a les vies fins que veureu un viaducte per a vianants que fareu servir per creuar el tren. Ànims que puja fort.
A l'altra banda gireu a esquerra fins l'últim carrer (Av. Roma) que agafareu a dreta. A les envistes de la carretera N-340 busqueu el pas soterrani per a vehicles, un autèntica gatera. A l'altre costat gireu a esquerra passant per davant d'un restaurant, agafeu a dreta el carrer dels Escipions, i de seguida a esquerra l'avinguda de l'Oceà Atlàntic. Al final del carrer veureu un camí rural enfront: seguiu-lo i arribareu a Torredembarra.
Després de passar per sota un viaducte de la N-340 deixeu el camí de la dreta i un carrer que surt a esquerra. Recte entre oliveres, pedra seca i algun xalet. Ara ja és un carrer, tot i que es diu Camí Sadolla. Continueu fins que desemboca en un carrer que, a esquerra es diu Àncora, i a dreta Verderol. Seguiu per Verderol, que poc després passa a dir-se Clarà i després Passerell. Sortiu a la petita església de Sant Martí en un rar espai rural. Desemboqueu ara a la carretera T 210 i agafeu-la a esquerra. Dos cents metres després veureu a esquerra un trencall que us mena cap a un pont que creua la N-340 i el tren. Pugeu-hi que ja hi sou. Desembocareu al passeig marítim de Torredembarra; bars i restaurants a dojo. Quan acaba la gran vorera i us trobeu una calçada de cara gireu a dreta pel carrer dels Atinents. Aviat veureu l'estació del tren. Hi ha un pas soterrani que permet creuar les vies.

Per la via verda entre el Vendrell i Sant Salvador
Ara fareu una volta per descobrir el centre de Torredembarra. Creueu la carretera i agafeu el passeig de l'Estació que surt enfront fins que desemboca al carrer de Pere Badia. Gireu a esquerra, aviat passa a ser de vianants; sou al centre. Un cop a la plaça de la Font gireu a dreta per la baixada de Sant Antoni fins el carrer del Freginal, que agafareu a esquerra i desembocareu a la plaça del Castell. El castell és l'ajuntament, un edifici noble de pedra. A l'extrem sud de la plaça hi ha la Torre de la Vila, indret fundacional de Torredembarra.
Des d'aquí un pas estret enfront us mena al carrer Major, que agafeu a esquerra fins la plaça de la Vila i, de nou, la de la Font. Ara agafeu l'ample carrer que s'obre a dreta i que es diu de la Sort. Aquest carrer desemboca a la carretera N-340. Pel voral i a l'esquerra arribareu ben aviat a l'estació de tren i, amb aquest mitjà, tornar a casa.

Dificultat: Fàcil Distància. 27.00 kms Temps: 2h 08’ (2h 45' amb aturades) Desnivell: 75 mts @: http://www.costadaurada.info

Camí de ronda al Roc de Sant Gaietà

La torre de la vila, indret fundacional de Torredembarra

Ferran ha dit...

Capital del Baix Penedès...El Vendrell, dic.

;)

Rafael Vallbona ha dit...

Bon dia,
perdoneu el 'lapsus' de 'baixos'. Ja l'hem corregit. esperem que considereu que l'article te altres centres d'interès.
gràcies

Ferran ha dit...

Benvolgut,

Aquest article i tots els seus posts, que llegeixo amb fruïció sense perdre-me'n cap ni un, tenen molt d'interès i aprofito per agrair-li la seva tasca divulgativa.

Salutacions cordials,

Ferran

Rafael Vallbona ha dit...

Ferran,
els que fem aquest blog ens sentim honorats per les teves paraules, a la vegada que ens encoratgen a continuar.
Esperem no defraudar.
Moltes gràcies, de veres.