Amb
l'objectiu de crear una autèntica alternativa al transport motoritzat, l'Àrea
Metropolitana de Barcelona (AMB) impulsa una Bicivia de més de 26 quilòmetres que
permetrà travessar tota la conurbació metropolitana de Barcelona, actuant de
distribuïdor del transit en bici i oferint una autèntica nova mobilitat urbana.
Seria
imprescindible que aquesta via tingués continuïtat cap al Maresme, però la
incapacitat de les institucions d'aquesta comarca per consunsuar acords globals, la més absoluta falta de
sensibilitat vers la mobilitat sostenible i els constants incompliments de la Generaliat, són a hores d'ara obstacles més insalvables
que les enormes dificultats amb que es troben els ciclistes per fer aquesta mena
de trajectes.
La
mobilitat sostenible al Maresme, una comarca amb gravíssims problemes de
mobilitat, serà un dels temes centrals de la sessió del Congrés d'arquitectura2016 que, divendres dia 4, farà una sessió dedicada al Maresme i al que hem
estat convidats com a ponents.
Reproduïn
a continuació l'article firmat per L. Benavides que publica avui El Períódico de Catalunya.
En bicicleta, de punta a punta
Impulsar l'ús de la bicicleta com a
mitjà de transport diari. Amb aquest objectiu, l'Àrea Metropolitana de
Barcelona (AMB) subvenciona un total de 24 projectes de carril bici que
permetran completar una verdadera xarxa pedalable. Els projectes aprovats, que
suposen 26,7 quilòmetres de nous carrils bici, es realitzaran entre el 2016 i
el 2017 i milloraran les connexions entre els diferents municipis
metropolitans.
Amb un pressupost de 2 milions d'euros, l'AMB
subvencionarà els diferents projectes de carril bici en 17 municipis
metropolitans. La xarxa, batejada com a Bicivia, permetrà connectar la gran
Barcelona "de la manera més directa i segura
possible", explica Sílvia Casorran, assessora de Serveis de
Mobilitat Sostenible de l'AMB, que destaca la importància de facilitar l'accés
en bicicleta a les diferents àrees d'activitat econòmica i polígons industrials
metropolitans. «No és una xarxa pensada per a l'oci o el cicloturisme.
L'objectiu és fer un transvasament modal del vehicle privat motoritzat cap a la
bicicleta en la mobilitat quotidiana», afegeix Casorran.
Travessar
la metròpolis
Els 24 projectes subvencionats per l'AMB
constitueixen la posada en marxa de la futura Bicivia, una gran xarxa de grans
eixos pedalables metropolitans que comptarà amb uns 414 quilòmetres de carrils
bici dissenyada pels tècnics de l'AMB conjuntament amb els 36 municipis i les
administracions titulars de les vies per on passa. La xarxa bàsica compta amb 9 grans eixos
dels quals cinc són horitzontals, que travessen la metròpolis d'est a oest. Els
altres quatre travessen la gran Barcelona de nord a sud, verticalment.
L'AMB calcula que completar la xarxa Bicivia requerirà
un pressupost total de 65 milions d'euros. «Serà un procés lent, però
esperem doblar la quota modal actual de la bicicleta, un 1,5% de tots els
desplaçaments, en els pròxims anys. Amb una bona xarxa de bicicletes, la
ciutadania s'animarà a agafar la bicicleta. A més, amb la bici elèctrica, cada
vegada més estesa, les distàncies s'estan escurçant i és possible fer 12
quilòmetres diaris», subratlla Casorran, que reconeix que és vital
recolzar aquesta xarxa amb més aparcaments per a bicis, i això inclou
l'extensió d'aparcaments segurs com els Bicibox.
Els nous carrils bici representaran uns 26,7
quilòmetres del total. «Els ajuntaments s'encarreguen
de presentar els projectes i licitar les obres; i l'AMB aporta una subvenció i
assessorament tècnic», explica Xavier Nogués, cap de projectes de
mobilitat d'Espai Públic. «En aquest concurs s'hi ha
primat la connexió entre municipis, que és una de les prioritats per potenciar
la continuïtat de la xarxa», afegeix l'arquitecte.
Qualitat de vida
La bicicleta és la gran aposta de l'AMB per combatre
la contaminació atmosfèrica, mitigar el canvi climàtic i, sobretot, millorar la
qualitat de vida dels 3,2 milions d'habitants de la metròpolis Barcelona. «Entre tots, estem fent real un verdader canvi en l'espai públic
de la metròpolis, on es prioritza el vianant i la bicicleta. Estem creant una
nova mobilitat, molt més sostenible i neta», explica Antoni Poveda,
vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, que ha valorat molt
positivament el nombre de sol·licituds que els ajuntaments han traslladat a
l'ens metropolità dins d'aquesta convocatòria de subvencions. Segons fonts metropolitanes s'han
prioritzat aquelles actuacions que facilitava la interconnexió amb
intercanviadors de transport (estacions d'autobús, de tren, parades de
metro...) i la continuïtat amb altres vies pedalables ja existents o
projectades.
L'AMB cofinançarà el 50% de les
actuacions, pressupostades en 5 milions d'euros, amb un màxim de 200.000 euros
per projecte. Així, vuit projectes seran finançats amb el pressupost
metropolità del 2016, amb un import de subvenció de 525.622,22 euros, i la
resta de carrils bici, 16, seran finançats amb el pressupost del 2017 i sumen
una subvenció de 1.474.377,78 euros. Per la seva longitud, destaquen els
projectes de carril bici de Cervelló i Sant Cugat del Vallès, amb 3.720 i 2.700
metres respectivament. El primer servirà per implantar el carril bici al casc
urbà i el segon permetrà la construcció d'un carril bici a la carretera de
Rubí, entre l'AP7 i l'avinguda de Lluís Companys.
L'AMB també destaca els dos projectes d'Esplugues de
Llobregat, que serviran per crear dos carrils bici, a Laureà Miró i avinguda
dels Països Catalans, ja que enllaçaran amb el carril bici a l'entrada de la
Diagonal i connectaran el Baix Llobregat amb Barcelona. «Encara que la construcció del carril bici de la Diagonal va ser
previ a la presentació del concurs, encaixa molt bé amb l'esperit de connexió
de la Bicivia a l'enllaçar els dos nous carrils bici d'Esplugues»,
explica Víctor Ortiz, cap de servei d'obres de l'Espai Públic. Un altre projecte destacable és la
implantació d'un carril bici central a Badalona, entre els municipis de Sant
Adrià de Besòs i Montgat, que permetrà la connectivitat en bici a la zona nord
del Barcelonès.
-->
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada