29/10/16

La gran xarxa pedalable creuarà aviat l'àrea metropolitana, però morirà a Montgat

Amb l'objectiu de crear una autèntica alternativa al transport motoritzat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) impulsa una Bicivia de més de 26 quilòmetres que permetrà travessar tota la conurbació metropolitana de Barcelona, actuant de distribuïdor del transit en bici i oferint una autèntica nova mobilitat urbana.
Seria imprescindible que aquesta via tingués continuïtat cap al Maresme, però la incapacitat de les institucions d'aquesta comarca per consunsuar acords globals, la més absoluta falta de sensibilitat vers la mobilitat sostenible i els constants incompliments de la Generaliat, són a hores d'ara obstacles més insalvables que les enormes dificultats amb que es troben els ciclistes per fer aquesta mena de trajectes.
La mobilitat sostenible al Maresme, una comarca amb gravíssims problemes de mobilitat, serà un dels temes centrals de la sessió del Congrés d'arquitectura2016 que, divendres dia 4, farà una sessió dedicada al Maresme i al que hem estat convidats com a ponents.


Reproduïn a continuació l'article firmat per L. Benavides que publica avui El Períódico de Catalunya.

En bicicleta, de punta a punta
Impulsar l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport diari. Amb aquest objectiu, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) subvenciona un total de 24 projectes de carril bici que permetran completar una verdadera xarxa pedalable. Els projectes aprovats, que suposen 26,7 quilòmetres de nous carrils bici, es realitzaran entre el 2016 i el 2017 i milloraran les connexions entre els diferents municipis metropolitans.
Amb un pressupost de 2 milions d'euros, l'AMB subvencionarà els diferents projectes de carril bici en 17 municipis metropolitans. La xarxa, batejada com a Bicivia, permetrà connectar la gran Barcelona "de la manera més directa i segura possible", explica Sílvia Casorran, assessora de Serveis de Mobilitat Sostenible de l'AMB, que destaca la importància de facilitar l'accés en bicicleta a les diferents àrees d'activitat econòmica i polígons industrials metropolitans. «No és una xarxa pensada per a l'oci o el cicloturisme. L'objectiu és fer un transvasament modal del vehicle privat motoritzat cap a la bicicleta en la mobilitat quotidiana», afegeix Casorran.

Travessar la metròpolis
Els 24 projectes subvencionats per l'AMB constitueixen la posada en marxa de la futura Bicivia, una gran xarxa de grans eixos pedalables metropolitans que comptarà amb uns 414 quilòmetres de carrils bici dissenyada pels tècnics de l'AMB conjuntament amb els 36 municipis i les administracions titulars de les vies per on passa. La xarxa bàsica compta amb 9 grans eixos dels quals cinc són horitzontals, que travessen la metròpolis d'est a oest. Els altres quatre travessen la gran Barcelona de nord a sud, verticalment.
L'AMB calcula que completar la xarxa Bicivia requerirà un pressupost total de 65 milions d'euros. «Serà un procés lent, però esperem doblar la quota modal actual de la bicicleta, un 1,5% de tots els desplaçaments, en els pròxims anys. Amb una bona xarxa de bicicletes, la ciutadania s'animarà a agafar la bicicleta. A més, amb la bici elèctrica, cada vegada més estesa, les distàncies s'estan escurçant i és possible fer 12 quilòmetres diaris», subratlla Casorran, que reconeix que és vital recolzar aquesta xarxa amb més aparcaments per a bicis, i això inclou l'extensió d'aparcaments segurs com els Bicibox.
Els nous carrils bici representaran uns 26,7 quilòmetres del total. «Els ajuntaments s'encarreguen de presentar els projectes i licitar les obres; i l'AMB aporta una subvenció i assessorament tècnic», explica Xavier Nogués, cap de projectes de mobilitat d'Espai Públic. «En aquest concurs s'hi ha primat la connexió entre municipis, que és una de les prioritats per potenciar la continuïtat de la xarxa», afegeix l'arquitecte.


Qualitat de vida
La bicicleta és la gran aposta de l'AMB per combatre la contaminació atmosfèrica, mitigar el canvi climàtic i, sobretot, millorar la qualitat de vida dels 3,2 milions d'habitants de la metròpolis Barcelona. «Entre tots, estem fent real un verdader canvi en l'espai públic de la metròpolis, on es prioritza el vianant i la bicicleta. Estem creant una nova mobilitat, molt més sostenible i neta», explica Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, que ha valorat molt positivament el nombre de sol·licituds que els ajuntaments han traslladat a l'ens metropolità dins d'aquesta convocatòria de subvencions. Segons fonts metropolitanes s'han prioritzat aquelles actuacions que facilitava la interconnexió amb intercanviadors de transport (estacions d'autobús, de tren, parades de metro...) i la continuïtat amb altres vies pedalables ja existents o projectades.
L'AMB cofinançarà el 50% de les actuacions, pressupostades en 5 milions d'euros, amb un màxim de 200.000 euros per projecte. Així, vuit projectes seran finançats amb el pressupost metropolità del 2016, amb un import de subvenció de 525.622,22 euros, i la resta de carrils bici, 16, seran finançats amb el pressupost del 2017 i sumen una subvenció de 1.474.377,78 euros. Per la seva longitud, destaquen els projectes de carril bici de Cervelló i Sant Cugat del Vallès, amb 3.720 i 2.700 metres respectivament. El primer servirà per implantar el carril bici al casc urbà i el segon permetrà la construcció d'un carril bici a la carretera de Rubí, entre l'AP7 i l'avinguda de Lluís Companys.
L'AMB també destaca els dos projectes d'Esplugues de Llobregat, que serviran per crear dos carrils bici, a Laureà Miró i avinguda dels Països Catalans, ja que enllaçaran amb el carril bici a l'entrada de la Diagonal i connectaran el Baix Llobregat amb Barcelona. «Encara que la construcció del carril bici de la Diagonal va ser previ a la presentació del concurs, encaixa molt bé amb l'esperit de connexió de la Bicivia a l'enllaçar els dos nous carrils bici d'Esplugues», explica Víctor Ortiz, cap de servei d'obres de l'Espai Públic. Un altre projecte destacable és la implantació d'un carril bici central a Badalona, entre els municipis de Sant Adrià de Besòs i Montgat, que permetrà la connectivitat en bici a la zona nord del Barcelonès.


-->