19/4/11

Els poetes portuguesos van en bicicleta

El carril bici que recorre el Tejo a Lisboa, entre Cais do Sodré i Belem, ha estat convertit en una instal·lació poètica per l'artista Nuno Trinidade Lopes. El projecte consisteix a transcriure un poema d'Alberto Caeiro (heterònim de Fernando Pessoa) al llarg de tot el carril. En una ciutat de poetes com Lisboa, però tant poc amable amb els ciclistes per les pujades i les 'cançadinhes', aquesta tuta pel costat del riu és una passejada memorable.

El Tejo és més bonic que el riu que passa pel meu poble,
però el Tejo no és més bonic que el riu que passa pel meu poble
perquè el Tejo no és el riu que passa pel meu poble.

El Tejo te grans vaixells,
i encara avui hi navega,
per a aquells que en tot veuen el que ja no existeix,
la memòria de les naus.

El Tejo davalla d’Espanya
i el Tejo s’endinsa al mar a Portugal.
Això és sabut de tothom.
Però n’hi ha pocs que sàpiguen quin és el riu del meu poble
i cap a on va
i d’on ve.

I per això, perquè pertany a menys gent,
és més lliure i més gran el riu del meu poble.

Pel Tejo es va cap al món.
Enllà del Tejo hi ha l’Amèrica
i la fortuna d’aquells que la troben.
Ningú no pensa mai en allò que hi ha enllà
del riu del meu poble.

El riu del meu poble no fa pensar en res.
Qui es troba als eu costat només es troba al seu costat.

(Traducció de Joaquim Sala-Sanahuja)