11/12/12

Volta a l’hemidelta dret de l’Ebre

Amb 320 quilòmetres quadrats, el delta de l’Ebre és la zona humida més important de Catalunya. Físicament és un immens triangle travessat pel mig pel riu d’una bellesa indòmita i tant diversa que conèixer-lo tot és impossible. En anteriors rutes us convidàvem a recórrer la part esquerre, avui us proposem una gran ruta per descobrir l’hemidelta dret.
Sortint del bosc de la Comandanta
Us proposem sortir des del Poblenou, un raval d’Amposta. Des d’aquí s’hi arriba per la carretera TV 3408. Es tracta d’una vila creada l’any 1957 pel ministeri d’agricultura per consolidar els conreus que ja es venien fent des del segle XIX. En inaugurar-lo es deia Villafranco. És un poble polit i endreçat amb restaurants i diverses cases dedicades al turisme rural.
Des d’aquí agafeu la carretera TV 3408 en direcció a Sant Carles passant pel canal de Sant Pere, que nodreix d’aigua la llacuna de l’Encanyissada. Uns metres després de passar un segon canal agafeu el camí enquitranat a la dreta, camí de l’Anglès, que va paral·lel al canal del mateix nom i que, després de creuar la TV 3406, travessareu dues vegades, essent ja llavors el ferm de terra. Aquest camí us porta als Ullals de Baltassar, una zona om brolla l’aigua de forma natural en ser el sobreeixidor de la recàrrega de la zona càrstica de la serra del Montsià i dels Ports. Les basses poden estar cobertes de nenúfars.
Després de visitar els ullals, creuareu la TV 3408 a la zona de l’enclusa. Circulareu ara en paral·lel amb l’antic canal de navegació entre Amposta i la badia dels Alfacs que va fer construir Carles III amb la idea de convertir la Ràpita en el port més important de la Mediterrània. Aquesta agradable pista us portarà fins Amposta. Els últims metres els fareu per la carretera, què al final es creua amb la que va a Sant Jaume d’Enveja, la TV 3403. Al fons veieu el riu. Havent creuat el canal gireu a l’esquerra cap a Amposta i, just sota el viaducte de la N340, gireu a dreta per un descampat i sortireu al passeig fluvial.
Els infinits horitzons del Delta a prop del riu de Migjorn
Ara es tracta de seguir el passeig fins que acaba uns centenars de metres més enllà, punt on comença just el camí de Sirga del riu (camí utilitzat per remolcar els llaguts riu amunt). Generalment entre baranes de fusta i ben senyalitzat, fins i tot amb fites quilomètriques, aquesta ruta us portarà pel poblet de Balada (te un baladre monumental que val la pena veure) i fins Sant Jaume d’Enveja. A ma esquerra podreu anar veient l’illa de Sapinya, la de Gràcia i el nou pont sobre el riu. El tram de Sant Jaume es fa per un carril bici què, en sortir del poble es torna de nou camí de Sirga i creua el bosc de la Comandanta abans d’acabar a l’illa de Buda, on el riu es divideix en dos braços abans de desembocar. En acabar el camí podeu agafar la carretera enquitranada a l’esquerra per anar fins la platja de Migjorn (1 km més) o iniciar el retorn.
La tornada la fareu per la carretera que corre al costat del canal de la dreta. Te poc transit, però cal vigilar. Un cop a Sant Jaume, deixeu el trencall que hi entra saltant el canal i seguiu rectes fins una bifurcació. Llavors preneu el trencall de l’esquerra que desemboca a la TV 3404 a l’alçada de la cooperativa arrossera. Esquerra fins el final. Esquerra de nou per la TV 3405 i, al tercer camí que surt a la dreta, ample, asfaltat i amb un indicador que diu ‘Ranxo Gran’, gireu a la dreta. Després d’una llarga recta tomba a la dreta, pocs després ho fa a l’esquerra (deixant el camí que surt recte), i aviat se li incorpora un caminoi per l’esquerra. Aneu de front a la llacuna de la Tancada. En ser-hi gireu a la dreta i poc després a l’esquerra (és el camí principal) fins desembocar al càmping masia la Tancada. Agafeu la carretera a l’esquerra i, en dos quilòmetres, arribareu al Poblenou completant una volta perimetral a l’hemidelta dret de l’Ebre.
Tornant a Sant Jaume d'Enveja
Dificultat: Mitjana. Distància: 59.00 kms Temps: 4h 06’ pedalant (5h 15’ total) Desnivell: inapreciable. Bibliografia: Mapa-guia Delta de l’Ebre Parc natural (Ed. Alpina) @: http://www.turismeamposta.cat/