25/11/13

Carlos Arribas publica, per primer cop en castellà, una biografia sobre Luís Ocaña

Quaranta anys després de la victòria de Luis Ocaña al Tour de França i al cap de gairebé 20 de la seva tràgica desaparició, l'editorial Cultura Ciclista publica la primera biografia escrita en castellà del ciclista de Priego, obra del periodista d'El País Carlos Arribas. En francès s'han publicat sis llibres sobre Ocaña.


L'obra porta per títol simplement 'Ocaña', un nom evocador que va marcar a tota una generació. "En comptes d'una biografia acadèmica m'ha sortit un llibre que és més una novel·la biogràfica " , explica Arribas , coautor de dues obres de referència com són Bojos pel Tour i Cims de Llegenda : "La culpa d'aquest procedir no és altra que la passió amb què duc a terme certes empreses a la vida, com explicar la vida d'algú les desventures del qual em van marcar de nen.
Al llarg de 400 pàgines, l'autor reconstrueix amb gran detall la trajectòria vital i esportiva del campió basant-se en la tècnica del diàleg literari, mitjançant la qual reprodueix converses hipotètiques del protagonista i de les persones del seu entorn. Aquesta tècnica li permet, a més, assajar un retrat psicològic d'Ocaña, personatge d'enorme complexitat, contradictori i rebel. Sota un enfocament gairebé freudià, el llibre ens presenta aquesta personalitat com una conseqüència fatal de la seva relació amb un pare ascètic, autoritari i marcat per la misèria i la repressió de la postguerra espanyola.
El llibre està redactat sobre la base d'una ingent tasca de documentació, incloent entrevistes amb la germana, el fill, la vídua i la família del ciclista, així com amb gran quantitat de persones de la bicicleta que el van conèixer". La figura d'Ocaña m'ha fascinat des de sempre, encara que a penes el vaig conèixer personalment", explica Arribas, "portava anys recopilant material i parlant amb la gent que el va tractar més de prop. De fet part d'aquest material va veure la llum a Bojos pel Tour, i ara estic content d'haver-lo pogut sistematitzar en forma d'una biografia completa". Per al promotor de Cultura Ciclista , Bernat López , la publicació d'Ocaña té també una gran significació : "Per al meu projecte editorial aquest llibre és una mena de culminació. Quan vaig començar fa tot just un any i mig una de les meves grans ambicions era treure la primera biografia d'Ocaña en espanyol . Objectiu aconseguit, i a més de la mà d'un dels millors periodistes esportius d'Espanya i escriptor de gran talent" .
El llibre costa 18,99 euros i es pot aconseguir des d'avui mateix a www.cultura-ciclista.com .