28/11/13

Granges, rieres i boscos dels verals de Cardedeu

Al centre de la depressió pre-litoral, entre els massissos del Montseny i del Corredor-Montnegre, amb un ric patrimoni arquitectònic i nombroses granges ramaderes de prestigi (aquí es va crear el Cacaolat), Cardedeu i els seus verals conformen un territori que val la pena descobrir.
El parc dels Pinetons, on indret emblemàtic de Cardedeu
Us proposem una ruta que creua la vila de punta a cap per descobrir el seu patrimoni, i s'endinsa posteriorment al terme de Sant Antoni de Vilamajor, on passarem per algunes explotacions ramaderes i creuarem unes quantes rieres on baixa aigua del Montseny.
A Cardedeu hi podeu anar per l'autopista AP7 o en tren per la línia R2 nord de rodalies Renfe. Un cop al poble agafeu el passeig de la Riera (a tocar de la riera de Cànoves) i seguiu-lo fins que es creua amb les avingudes Montells i Pau Casals, al primer pont sobre la riera. Aquest és el punt de sortida i arribada de la ruta.
Travesseu el pont de la riera (avinguda Pau Casals), i gireu a la dreta pel passeig arbrat (Mestre Alexandrí), pel qual creueu l'emblemàtic Parc dels Pinetons, portant ara la riera a l'esquerra. En acabar el parc seguiu de biaix a esquerra per Marià Borrell i després a esquerra pel carrer del Dr. Daurella. Aquest us porta fins l'ajuntament, ubicat a la Torre Lligé, i el museu Tomàs Balvey, al casal Daurella. Seguiu recte pels carrers Teresa Oller, Hospital i del Pedró. Anireu trobant-vos amb tresors patrimonials com la Torre de Can Llibre, l'església de Santa Maria, la capella de Sant Corneli i Sant Cebrià, la Torre Viader o la torre Gual.
Desemboqueu al carrer d'Angel Guimerà i gireu lleument a la dreta per tombar a esquerra pel carrer de Llinars, que seguiu fins el camp de futbol i una escola. Immediatament gireu a esquerra per un ample camí de terra. Deixeu a esquerra uns carrers que menen a un barri perifèric, i seguiu el camí que fa un tomb a la dreta i esquerra. Just després agafeu el camí que surt a ma dreta entre camps, i que acaba desembocant en el carrer del doctor Klein, que seguiu fins el final.
Entre camps, amb el Turó de l'Home al fons
Gairebé en front, a l'altra banda de la rambleta on heu anat a parar (Països Catalans), surt un camí entre un bosquet que agafeu. A ma esquerra hi ha uns camps que havien estat un aeròdrom durant la Guerra. A prop hi ha l'entrada al refugi antiaeri. El camí desemboca en un altre, que agafeu a ma esquerra fins arribar als darreres d'una filera de cases. Gireu a dreta i esquerra per superar les cases i sortiu a l'avinguda del Bosc, que agafeu a esquerra. Sou a Sant Antoni de Vilamajor.
L'avinguda gira a dreta i travessa una riera per un pontet. Immediatament després surt un camí a la dreta que agafeu. Es bifurca immediatament, seguiu a l'esquerra (primer asfalt després terra) fins una alzina plantada en mig del carrer. A la dreta hi ha un rètol que diu 'espai verd restaurat'. Just a tocar en surt un camí de terra que heu d'agafar (dreta). Passeu una cruïlla de quatre camins, seguiu recte. Travesseu un torrent i arribeu a una casa. Gireu a dreta pel caminet que en surt (a tocar d'una arbreda). El camí gira a l'esquerra i, després d'unes cases, baixa dins d'un bosquet fins arribar al torrent del Fou. A partir d'aquí heu de remuntar el que heu baixat. El camí és difícil, dur i pedregós, i pot ser que hagueu de baixar de la bici. Després de passar el mur d'una finca comença a planejar i sortiu a una carretera asfaltada que travesseu rectes seguint per una també asfaltada que surt enfront. Però al primer camí que surt a esquerra heu de deixar l'asfalt. Pujant entre camps de conreu arribeu a una gran alzina des d'on teniu una bona panoràmica de l'àrea que heu recorregut.
Seguiu el camí recte, vorejant un bosquet, fins desembocar en un carrer d'una urbanització (a la dreta hi ha una gran bassa de rec). Sempre recte deixant carrers a esquerra, s'acaben les cases i seguiu entre camps. Quan la carretereta gira a dreta deixeu-la i agafeu el camí que surt ben be a la dreta (n'hi ha un de petit que va gairebé recte, aquest no és). Amb una excel·lent vista del Turó de l'Home, el camí creua uns camps i baixa pronunciat per dins d'un bosquet, remunta i surt a un camí que agafeu a dreta fins que us en trobeu un altre fent cantonada amb una finca que agafeu a esquerra. Baixeu de nou fins creuar el torrent del Fou, i pugeu fins desembocar en una granja. Seguiu recte el camí fins una cruïlla i seguiu també rectes per un camí que indica Cal Rectoret. Voregeu un gran camp per la dreta tot seguint el camí fins que, després d'unes cases, desemboca en un de més ample. Ull viu perquè aquí hi ha un punt perdedor.
L'ermita de Sant Hilari
Agafeu el camí a la dreta però de seguida l'heu de deixar per agafar-ne un que s'endinsa el bosc. Aviat sortireu a una altra granja i altres cases, i a una carretera asfaltada que agafeu a la dreta. Deixeu la carretera pel primer camí que surt a esquerra i que queda limitat per uns arbres. El camí us mena directament a la carretera BV 5108. Travesseu-la i entreu dins el camí de terra d'enfront que agafeu a ma esquerra. En forta baixada amb tendència a la dreta i per dins d'un bosc, el camí mena a la riera de Cànoves. Aquí potser també heu d'empènyer la bici, perquè a l'altra banda de la riera el camí s'enfila molt fort i gairebé no hi ha tracció per pedalar. Al cap de munt sortiu a uns camps i a un camí amplíssim que planeja primer, baixa fins creuar una altra riera després i, en tres revolts costeruts, us deixa a l'ermita de Sant Hilari, lloc també emblemàtic del territori.
Un cop visitat l'indret seguiu endavant pel camí que portaveu. Uns centenars de metres després desemboqueu a un altre camí tant ample o més que el que porteu. Tombeu a esquerra i, en gairebé dos quilòmetres de planejar i baixar desemboqueu a una urbanització. Recte sempre pel carrer que us ve enfront (Turó de la Penya), i en uns centenars de metres més sereu a l'avinguda Montells i al pont sobre la riera de Cànoves on heu començat l'excursió.
Dificultat. Mitjana. Distància. 16.50 kms Temps: 1h 11’ (2h 25' amb aturades) Desnivell. 280 metres. @: http://losfolloneros.blogspot.com.es
Els petits boscos tan típics del Vallès