1/11/16

Les Pereres de Cerdanya

Amb una polpa fina, sucosa i dolça, la pera de Puigcerdà és una fruita molt apreciada a taula. Avui però només la família Soler les conrea per a la comercialització. En la memòria de Cerdanya, queda el llogarret de Les Pereres, avui del municipi de Fontanals i dit així potser pels desapareguts conreus de peres. En aquesta vesant de la plana ceretana la tardor és un espectacle de mil colors que no us heu de perdre. Per això us proposem aquesta excursió.

Camí entre Vilallobent i les Pereres
El punt de sortida és a la plaça d'Europa, a la part baixa de Puigcerdà, a tocar de l'antiga duana i prop de l'estació del tren. Comenceu a pedalar cap a França. Creueu el barri de la duana, l'antiga frontera i tot el carrer major de Bourg Madame. Al final del carrer hi ha una petita rotonda, aneu cap a la dreta, creuant el Segre. Sou a la N 116. Passeu el trencall a Càldegues i entreu a Hix. A esquerra veureu aviat un camí que us porta a l'església romànica i a dreta un altre que surt en diagonal i que te una placa que diu Camí vell de Nervols. Agafeu-lo. El camí s'aparta de la carretera i circula a tocar d'un rec arbrat. Seguiu endavant fins una cruïlla de quatre camins. A l'esquerra aniríeu a la carretera, agafeu a la dreta. Passeu el rec i el camí es converteix en un corriol humit que discorre per entre un altre petit rec.
Sempre endavant fins que el corriol s'obre a la plana, s'eixampla, rep algunes incorporacions i, en una suau pujada, arriba a les envistes d'Osseja en paral·lel a la via del popular tren Groc. El camí desemboca a la D 30, que agafeu a esquerra, passant per sota les vies. Entre al poble. A la rotonda seguiu rectes per la D 30 fins un xamfrà on hi ha la sala de cinema del poble. Gireu a dreta cap a l'església i la plaça de Sant Pere. Recte avall pel carrer Sant roc fins que gira a dreta, agafeu llavors el carrer de la Vanera, a esquerra, que davalla fins l'avinguda del llac, on hi ha la zona esportiva, l'estany i una magnífica àrea de pic nic. Un cop a l'avinguda gireu a dreta i us anireu trobant tots aquests equipaments. A la tardor el lloc sol ser espectacular.
després de deixar un carrer nou a esquerra, l'avinguda acaba amb una forta pujada que us du de nou al nucli urbà. Un cop a dalt gireu a esquerra direcció Palau de Cerdanya. Aviat entreu al poble. Seguiu rectes fins la place de la Libération. Deixeu a dreta la D 20 i continueu per un carrer que surt gairebé enfront (Rue d'Espagne), tot i que digui que és de direcció prohibida. Només ho és per als cotxes i durant la jornada escolar. Seguiu sempre rectes aquest carrer. Passat un tram de sorra torna l'asfalt, senyal que sou de nou a Espanya. Finalment desemboqueu a un carrer que haureu d'agafar a esquerra en baixada. Sou a Age. Tot recte passareu el riu Llavanera per un pont de pedra i, al final d'una costa, sereu a Vilallobent. Recte podeu visitar el petit poble, avui agregat a Puigcerdà, i a la dreta (direcció Fontanals) seguireu la ruta. Aquesta carretereta local llisca a mitja alçada i permet gaudir d'una excel·lent vista de la plana ceretana. Però a ma esquerra, turons amunt, teniu una de les paletes de colors més espectaculars de la tardor pirinenca: grocs, marrons, ocres, vermells i verds foscos fan un tapís que fereix la mirada i aixeca l'esperit. Observeu-ho tot passant pel poblet de Les Pereres, abans ple de conreus d'aquesta fruita i fins arribar a Queixans.

Pont sobre el riu Llavanera
Camí de la depuradora d'Urtx
Dirigiu-vos cap al centre de Queixans per un carrer en pujada. Un cop a la plaça de l'Escola agafeu el carrer de la dreta, en direcció al càmping. El carrer planeja pel poble fins que, en sortir-ne, després de deixar un trencall a esquerra, fa una forta pujada fins el càmping. Passeu-lo i continueu fins Urtx (deixant un trencall que surt a dreta). Continueu en direcció a l'església romànica de Sant Martí pel carrer de Baix i el carrer Major a dreta. Un cop aquí, davalleu pel passeig que us portarà fins la carretera N 260, la de la Collada de Tosses. Creueu-la recte cap al Vilar d'Urtx per la GIV 4033 deixant el trencall al cementiri.
Deixeu la carretera agafant un trencall a dreta que diu El Vilar d'Urtx 0,3 i Ajuntament. Després deixeu a dreta un trencall que indica Ajuntament i continueu pel carrer Major. Davalleu a dreta quan indica Escadarcs i Túnel del Cadí, passeu per la plaça Major i una font (a esquerra) i seguiu avall. El carrer gira a dreta i després a esquerra sortint del poble. Passeu osta les vies i, just després, veureu un trencall que indica Depuradora. Agafeu-lo, és un bonic camí ple de fulles caigudes i arbres groguencs.
El camí desemboca en una cruïlla amb la carretera que va a Puigcerdà i el Túnel. Creueu i continueu rectes. dreta, direcció Talltorta i Pont del Solé. Passeu el Segre, ara ja molt més crescut, deixeu el trencall a esquerra cap a Talltorta, passeu pel Mas Aravó i, un bon tros endavant, veureu un camí que, a dreta, porta cap a una hípica molt gran. Agafeu-lo, passeu per les instal·lacions hípiques i desemboqueu de nou a la carretera que va a Puigcerdà. Travesseu carretera i via del tren per un pas a nivell sense barrera; ull viu. Seguiu rectes pel camí asfaltat que surt enfront, deixant la definitivament la hípica.
Entre un bosc, camps i un golf el camí mena a l'església de Sant Marc. Quan desemboca en una altra carretereta, gireu a esquerra i pedaleu ja decidits vers Puigcerdà. Hi entreu per un polígon industrial. En arribar al primer edifici de pisos (pintat de granat) gireu a dreta deixant a dreta un trencall que diu Age i Vilallobent i seguint rectes. Passareu pels edificis de la caserna i habitatges de la guàrdia civil (en restauració) i desembocareu just a l'antiga duana. A esquerra teniu la plaça d'Europa, on heu començat aquesta ruta.
Dificultat: Fàcil Distància. 22.80 kms Temps: 1h 46’ (2h 32' amb aturades) Desnivell: 275 mts @: http://www.cerdanya.org/