16/11/16

Montblanc, dins i fora muralles

Als peus del Francolí, la capital de la Conca de Barberà, Montblanc, és un dels conjunts urbans més bells de Catalunya. Les muralles emmerletades, d'1.5 kms de perímetre, les vint-i-cinc torres de defensa i els set portals i portalets, simbolitzen el poder polític de la corona d'Aragó, en la persona de Pere el Cerimoniós, en l'enfrontament amb Pedro el Cruel de Castella.

El baluard de Sant Jordi de Montblanc
Us proposem descobrir la vila i els seus voltants en una ruta que comença, precisament, fent un tomb de ronda per les muralles. Feu-ho a primera hora, després es sol omplir de visitants. El punt de sortida és a la plaça de Sta. Anna, just al primer vèrtex de muralla que trobareu en entrar a la vila pel carrer del mateix nom i la carretera d'Artesa (venint de l'autopista).
A partir d'aquí el carrer es diu Muralla de Sta. Tecla. En arribar a l'alçada del Casal Montblanquí (a esquerra) agafeu el carrer que surt de biaix a la dreta (Muralla de St. Francesc) per tal de seguir fent la volta perimetral a les muralles. Passeu el carrer Major i el seu portal i girareu a dreta pel carrer de la Muralla de Sant Jordi per resseguir el recinte. Aquesta és la part més espectacular del baluard.
Quan gireu a dreta pel carrer Elionor d'Urgell, per fer la volta, pedaleu fort, doncs el carrer fa una costa fins el Portalet del Foradot. Després baixareu ràpids pel Baluard de Sta. Anna fins arribar a la portalada d'accés a l'altre extrem del carrer Major. Ja heu voltat la muralla. Ara gireu a esquerra pel Raval de Sta. Anna, creueu el pont vell i atureu-vos a contemplar la perspectiva del recinte medieval. Espectacular, oi?
Sortiu de la vila girant a dreta a la rotonda, per la carretera d'Artesa. Passeu l'Institut i la via del tren i gireu a dreta camí del cementiri. Passat el cementiri seguiu el camí entre camps, oliveres i parets de pedra seca fins que desemboca en un altre que agafareu a dreta. Però ull, a la primera cruïlla heu de girar a esquerra (hi ha una creu de terme). Aquest camí desemboca a la carretera TV 2421, que agafareu a esquerra, seguint rectes a la rotonda propera i també a la següent (accessos a la N-240, que creueu per damunt). Després passeu la línia de l'AVE per sota i, poc després, el càmping. Sou a la carretera de Prenafeta, i puja decidida una estona. Agafeu-vos-ho amb calma, el paisatge val la pena. A les envistes d'un gran molí d'oli haureu acabat l'ascensió, i poc després entrareu al petit poble que forma part del municipi de Montblanc. A la cantonada del restaurant Cal Gaya deixeu la carretera i gireu a esquerra. Passareu un petit pont per damunt de la Rasa de St. Miquel i agafareu el camí que, amb unes cases a ma dreta, gira a esquerra tot seguit. El camí es fa terrer i pedregós i, després de vorejar uns camps, baixa entre un bosquet. Si ha plogut hi haurà fang, segur. Quan desemboca en una clariana conreada agafeu a dreta i gireu tot seguit a esquerra, deixant la clariana conreada i endinsat-vos de nou en un bosquet en baixada. De nou desembocareu enfront d'un camp de conreu. Gireu a dreta en direcció a l'ermita de Sta. Anna, que es veu un tros enllà.

Creuant el pont vell, amb les muralles al fons
Deixeu l'ermita a la dreta i continueu pel camí de l'esquerra, que aviat desemboca en un altre que, a ma dreta un tros enllà, ja es veu que us porta cap a un pont per creuar l'autopista. Deixeu un primer trencall a dreta i aneu cap al pont esmentat (abans passareu per un mas). Un cop al pont, travesseu l'AP-2. De l'altra banda estant, veureu entre camps la suau pujada que us durà fins el poble de Barberà de la Conca.
Deixeu un primer camí a esquerra i desemboqueu en un de travesser que agafareu a dreta; però al primer trencall que trobeu l'heu de deixar i girar a esquerra cap al poble. Passeu la rasa de les Deveses, la dels Corrals, pedaleu sempre pel camí principal deixant els trencalls que surtin. Creueu el torrent de la Rànima i, amb una darrera empenta, sereu a la carretera T 242. A dreta el poble de Barberà de la Conca, un bonic recó rural que val la pena visitar. A esquerra la carretera davalla fins desembocar a la C 241d. Un cop aquí gireu a esquerra i continueu còmodament fins La Guàrdia dels Prats, on agafareu a esquerra la C 14, dita també carretera d'Artesa, que us menarà de nou a Montblanc. Creuareu l'AP 2, la via de l'AVE i la N 240 (veureu la fàbrica dels populars Rifacli). Passareu pel trencall del cementiri per on abans heu girat, per osta el tren convencional i, en arribar a la rotonda, girareu a esquerra per entrar a la vila per la Muralla de Sta. Anna. Aviat veureu la cantonada de muralla on heu començat la ruta.
Dificultat: Mitjana Distància. 20.50 kms Temps: 1h 45' (2h 45' amb aturades) Desnivell: 280 mts @: http://www.montblancmedieval.cat/