17/4/13

Els estanys de Sils i la Via Augusta a Girona

Dels estanys de Sils als boscos baixos de Riudellots, l’Onyar a Fornells o les termes de Caldes, la riquesa i varietat paisatgística de la plana de la Selva i el Gironès ben be es mereix descobrir-la al ritme lent d’una bicicleta i fora dels camins més fresats.
Creuant la sèquia de Sils pel pont del dimoni
Eixuta durant més d’un segle, la llacuna de Sils és un dels espais lacustres més importants del país. Després d’un llarg procés de recuperació, la fauna i la vegetació típiques han tornat, i es poden conèixer amb una senzilla ruta circular que comença a l’estació de tren de la vila, que disposa d’un gran aparcament pels que hi aneu en cotxe. Al fons es veu el campanar, heu de començar a pedalar en aquesta direcció i baixar cap a la llacuna, que apareix a l’esquerra. La ruta volta la llacuna en sentit contrari a les busques del rellotge, i comença resseguint la sèquia (que portareu a ma esquerra) fins arribar a un pont de pedra (pont del dimoni), carregat de llegendes. Entre pollacres i vegetació de ribera haureu fet la meitat del camí. Travesseu-lo i aneu a buscar la llacuna passant per algun mas, camps de conreu i fins i tot un polígon industrial. La volta fa 10 kms.
Des del mateix punt on heu començat i acabat la volta surt la ruta que us portarà a Girona per Vidreres, Caldes de Malavella, Riudellots i Fornells en 33 kms. La primera etapa és Vidreres, la ruta està senyalitzada amb unes marques blanques i blaves tipus les dels GR. L’únic punt complicat és el creuament de la N-II (el camí continua exactament enfront). Us podeu desviar uns 300 metres a l’esquerra i superar-la per una rotonda elevada si no ho veieu clar. La travessa de Vidreres també està senyalitzada, ara bé, en un punt la ruta (dels segadors) deixa d’estar marcada en blau i blanc per passar a estar-ho en blau i groc. Sou al traçat de l’antiga Via Augusta romana que us portarà a Girona.
Davant l'església de Riudellots de la Selva
Sortiu de Vidreres en direcció el cementiri. Acaba l’asfalt i trobareu una fita en una cruïlla de quatre camins, seguiu recte endinsant-vos al bosc d’en Llop. Les cruïlles estan senyalitzades i hi ha marques groc i blanques fins els pobles, a l’interior no. Entreu a Caldes pel carrer de Sant Maurici, passeu l’església, seguiu pel carrer Major. Travesseu la carretera de Llagostera i seguiu pel carrer de Girona que surt enfront.
Cap a Riudellots pel camí antic de Girona, la ruta creua les vies del tren. A ma dreta veiem Sant Andreu Salou i, sense més dificultats, arribareu a les envistes de Riudellots. Hi entreu per un pont seguiu recte cap a l’església, segons que diuen les marques de colors, i desemboqueu en un carrer que creueu i seguiu dret fins creuar la carretera vers la zona escolar i esportiva. Quan el carrer acaba continueu pel camí i, entre camps, desemboqueu, en una amplia avinguda d’un polígon industrial. Gireu a l’esquerra i aviat a dreta per un camí que us mena al veïnat de Can Boixó i a una altra zona industrial. Vigileu en travessar-la, perquè és una zona una mica perdedora i les marques de colors no sempre es veuen be. Un cop superades les fàbriques el camí torna a ser de terra, però aviat l’heu de deixar per tombar a la dreta cap a una hípica. Entre les pastures dels cavalls, heu de baixar per un camí enfangat que trenca a la dreta i que volta la hípica fins desembocar en un pas sota les vies del tren. Un cop passades gireu a l’esquerra i seguiu pedalant per un camí boscà i humit en paral·lel al tren i a l’Onyar fins entrar a Fornells de la Selva.
Al poble, el sentit natural de la ruta us porta cap a l’església. Deixeu-la a dreta i seguiu recte fins desembocar en una rotonda, on gireu a dreta pujant per sortir de Fornells. Just passat el cementiri agafeu el carrer que en surt cap a la dreta (carretera de Palau), que va pujant suaument, creua la C-45 per damunt i passa a dir-se camí vell de Fornells. Sou a Girona, entrant-hi per la zona d’escoles classistes, clubs exclusius i xalets enormes. Un cop a les envistes de la universitat, a la zona de Montilivi, el carrer passa a dir-se pujada de la Creu de Palau i comença un llarg descens fins el final. A la rotonda amb l’avinguda Lluís Pericot, ja dins la ciutat, agafeu a ma dreta i baixeu aquesta fins la rotonda d’Emili Grahit. A ma dreta podríeu seguir per la via verda cap a Sant Feliu de Guíxols, a ma esquerra un còmode carril bici us portarà fins el carrer Barcelona, de nou la dreta trobareu aviat l‘estació del tren que us tornarà a Sils, o a casa.
Dificultat. Mitjana. Distància. 43.00 kms Temps: 3h 25’h (4h 35 total) Desnivell 340 metres.
A tocar de l'Onyar entrant a Fornells