29/10/09

De Calella al delta de la Tordera

La tardor benèvola que estem tenint allarga la nostàlgia de l’estiu. Per això, abans que el mal temps ens aparti del litoral, us proposem una passejada ciclista tranquil•la i familiar per acomiadar com es mereix aquest paisatge que associem a les vacances.
Catalunya te molts quilòmetres de litoral però tractat de manera desigual, fet que impossibilita que es puguin fer llargues tirades sense haver de baixar de la bici o haver de sortejar rials, construccions de tota mena o vies del tren. Hi ha municipis que el tenen urbanitzat i convertit en un passeig, n’hi ha d’altres que el mantenen en un encertat grau feréstec, podríem dir-ne, i encara n’hi ha que el tenen abandonat als efectes dels temporals. És per això que traçar un recorregut llarg i amb un paisatge atractiu, no és una tasca gaire fàcil.
El Delta de la Tordera, al límit de les comarques del Maresme i la Selva, és un paratge poc conegut i molt divers. Des de les platges fins l’illa que fa just en creuar el centre de la vila a la que dona nom, passant pels aiguamolls de can Raba o la roureda més pròxima al nivell del mar de tot el país, la diversitat d’aquest petit riu, el fan una destinació atractiva per fer una tranquil•la matinal de bici.
La millor manera d’acostar-se a l’inici de la ruta és anar-hi amb tren, amb la línia C-1 de Renfe Rodalies. Baixeu a Calella. Pedaleu en direcció a Barcelona pal carrer Anselm Clavé, paral•lel a les vies del tren, seguiu pel Passeig de les Roques fins on comença el passeig marítim ja a l’altra banda de les vies, a tocar de la platja. Hi ha un pas soterrat per accedir-hi. Sou a la plaça de Ròmul Bosch i Alsina. Poseu el comptador a zero i inicieu la ruta. El carril bici és ample i està molt ben cimentat i senyalitzat, tot i això vigileu perquè molta gent hi camina. Després de travessar la riera de Capaspr deixeu el carril i us endinseu en el magnífic passeig de Manuel Puigvert, un dels llocs més bells de Calella. Deixeu l’estació del tren a l’esquerra, volteu el petit i endreçat cementiri, creueu la riera dels Frares i ja sou a Pineda de Mar.
Aquí la circulació en bici pel litoral és desigual. El primer tram circuleu per la platja, però després d’un circuit de karts més val que passeu les vies pel pas soterrani i seguiu pedalant pel passeig marítim fins una rotonda. Poc després hi ha un ample pas soterrani i podeu tornar a la banda de la platja. Aquí comença un carril bici per la platja, seguiu-lo fins endinsar-vos al terme de Santa Susanna, on hem d’estar atents. El paisatge urbà o d’hotels que hem tingut fins ara a la banda interior canvia radicalment en favor dels conreus d’horta i fins i tot de la petita ermita del Crist de Balasch que veiem entre albergínies i enciams. El camí, però, ha deixat d’estar asfaltat i pot tenir un cert transit de vehicles. Quan arribem als primers hotels a tocar de la platja la ruta es complica. Tot i que hem de buscar sempre el pas més proper al mar, això no és possible a voltes, o sigui que hem d’anar saltant cap a l’avinguda dels Pins, a tocar de la via del tren, fins el límit amb Malgrat de Mar.
Sabreu que sou a Malgrat perquè comença un carril bici per la platja que, al final, us aboca al carrer de la Pomereda. Deixeu el poble a la vostra esquena i us endinseu per un tram lleig ple de fàbriques a tocar de la platja, però aviat arribeu a la zona de càmpings i, al final del camí, si voleu anar a la desembocadura de la Tordera, no us queda més remei que empènyer la bici per la sorra,p e`ro val la pena endinsar-s’hi.
Per tornar reculeu fins la carretera de Mas Bages, que surt a la dreta just on comencen les fàbriques i creua la magnífica horta que fa la llera del riu. A la primera cruïlla trenqueu a la dreta opcionalment pel camí del Pla si voleu anar fins al bell mig del riu de la Tordera, que no sempre baixa. Si trenqueu a l’esquerra aneu cap al centre de Malgrat. Arribeu a una rotonda, trenqueu a l’esquerra i busqueu els carrers que us portin cap a mar i l’estació de la RENFE. Tots els trens que hi passen van a Barcelona,. Consulteu horaris.
Dificultat. Baixa. Distància. 15.00 kms Temps: 1h 45’ Desnivell. inapreciable. @: ccmaresme.cat