11/3/10

Per la plana agrícola de l'Empordà

L’ésser humà ha habitat i transformat la plana empordanesa des dels temps dels Ibers, que es van establir dalt dels minúsculs turons on, encara avui, hi ha la majoria de petits poblets que creuarem en aquesta ruta. Des d’Ullastret, passant pel poblat ibèric, l’original font de la Roqueta i els pobles i llocs de Llabià, Serra de Daró, Sant, Iscle d’Empordà, Ultramort, La Sala de Dalt., La Sala de Baix, Rupià, Parlavà, Fonolleres i Matajudaica, fins tornar a la sortida, el recorregut que us proposem creua les riques terres fèrtils que els humans han modificat al llarg dels segles fins convertir-se, potser, en un indret on la vida és tan agradable i rica com la terra d’on neix.
Bona part del recorregut transcorre a través de la xarxa de cicloturisme del Baix Empordà, raó per la qual durant la major part dels quilòmetres només us haureu de limitar a seguir els senyals on apareix un pictograma amb una bici damunt d’un fons color de vi. Només el tram des del poblat ibèric d’Ullastret fins el trencall de Llabià i el de la Sala fins a Parlavà no pertanyen a aquesta xarxa, però són dos camins de terra ben clars i que no admeten pèrdua si se segueixen sense abandonar la pista principal.
A Ullastret, a tocar de la muralla i sobre la carretera GI 644 que va a Serra de Daró, hi ha una gran esplanada on deixarem el cotxe. Enfilem el carrer que surt enfront i que puja cap al centre del poble pel costat de la muralla. Fem una visita al poble. L’església romànica de Sant Pere o la llotja gòtica de la plaça no es pot deixar. Després torneu a la primera cruïlla i gireu a la dreta conforme veníeu. Per una pista enquitranada sortireu a la GI 644 i anireu en direcció al poblat ibèric.
El poblat ibèric d’Ullastret és el més gran de Catalunya i val la pena visitar-lo. Les muralles, amb torres circulars, són el més espectacular de l’indret. Davant la porta del poblat girareu a l’esquerra i un camí paral•lel al rec us portarà fins a Puig de Serra. Arran del camí hi veureu un pont romà, la font de la Roqueta i la carretera de Llabià (3.3 kms), que agafareu a la dreta.
Just a l’entrar a aquest poble trencareu a l’esquerra (4.2 kms). Ara bé, si voleu veure una bona vista de la plana agrícola, pugeu fins al cap de munt del poble i aprofiteu per visitar l’església de Sant Romà. Atenció, perquè 180 metres després del darrer trencall heu de deixar l’asfalt i agafar un camí de terra que us baixarà fins creuar el Daró per un gual. Immediatament després trenqueu a l’esquerra de nou (4.7 kms) i seguiu el curs del riu fins entrar a Serra de Daró. Tombeu a la dreta pel carrer Daró i anireu al centre. En sortireu creuant la carretera i agafant el camí que us portarà a Sant Iscle d’Empordà (7.7 kms). si trenqueu a la dreta seguireu el camí que porta a Ultramort (10.7 kms), un poble notable que paga la pena visitar. Deixant l’església a l’esquerra baixem de seguida en direcció la Sala de Dalt (12.4 kms) i la de Baix després de trencar a la dreta (12.7 kms).
Un camí de terra a l’esquerra ens portarà, en lleugera pujada, a Rupià (14.5 kms), un poble medieval que no podeu deixar de visitar doncs destaca molt per damunt dels altres pel polit estat de conservació de les muralles i portalades i per les belles cases rehabilitades del nucli antic. Pel passeig de les Acàcies, al costat del riu, i després de travessar-lo per un gual, agafarem un camí ample i planer que ens menarà a Parlavà sense pèrdua (16.2 kms). Hem de buscar la carretera de Figueres a la Bisbal i travessar-la seguint recte 190 metres; ull que el trencall és perdedor. Tombeu a la dreta i seguiu fins Fonolleres (19.00 kms). Durant mig quilòmetres seguirem el curs del Daró fins un gual. A l’esquerra ens quedarà el poble de Matajudaica, nosaltres trencarem a l’esquerra (21.6 kms) i ja veurem al fons Ullastret enturonat. Hi entrarem per la part del darrera ascendint fins el puig. Hem de buscar l’altra banda i baixar fins la carretera on tenim el cotxe.

Dificultat. Baixa. Distància. 24.00 kms Temps total: 3h 45’ Desnivell.245 metres. Cartografia: Pedalant pel Baix Empordà (Ed. Cossetània) @: www.baixemporda-costabrava.org/ca/turisme.