10/11/10

Barcelona impulsa el registre de bicicletes, però s'oblida de fer pàrquings segurs

Barcelona impulsarà l'any que ve un nou registre de bicicletes amb la implicació de les policies locals i la creació d'un arxiu virtual. Tot i ser molt bona, aquesat mesura no és suficient doncs falten aparcaments segurs, llocs tancats en què les estenalles furtives no disfrutin de la impunitat i l'anonimat urbà. La Direcció General de Trànsit (DGT), que promet un nou «paraigua legal» per a les bicis.
Xavier Corominas, secretari tècnic de la Xarxa de Ciutats per la Bicicleta, va explicar ahir que Barcelona i la seva àrea metropolitana seran la primera zona d'Espanya en què s'aplicarà aquest nou i definitiu fitxer de bicis. Fins ara, segons va apuntar Diana González, coordinadora del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), si la policia trobava una bici «la catalogava com un objecte i no com un vehicle», de manera que quedava arxivada en una mena de dimensió desconeguda. La coordinadora del BACC va recordar que el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, els va prometre que l'ajuntament impulsaria una ordenança que obligaria tots els edificis de nova construcció a reservar places de pàrquing a les bicis.
Anna Ferrer, directora de l'observatori de seguretat viària de la DGT, va assegurar que l'organisme prepara, amb el suport dels grups ciclistes, un «canvi del codi de circulació en els articles que es refereixen a les bicicletes», o sigui, ben poquets i redactats en temps de llum de dinamo i timbre estiuenc. Va admetre la carència d'«un paraigua legal sobre la convivència de ciclistes i conductors a la ciutat», i va alertar sobre la disparitat de criteris, ja que cadascú fa les seves pròpies ordenances.
Sense un calendari concret, la dirigent de la DGT va avançar que no es parla de crear un carnet de ciclistes, ni de matricular, ni de regular l'ús del casc a la ciutat. Haritz Ferrando, coordinador del BACC, va assegurar que els ciclistes, en una reunió celebrada al juliol, van demanar a la DGT estendre «de manera genèrica» les zones 30 per tota l'urbs, i deixar la zona 50 a les artèries principals.
La mesura, segons va percebre Ferrando, va tenir «molt bona acollida» en responsables de Trànsit, però s'haurà de veure l'opinió dels municipis i com es prenen els conductors anar sempre en segona.

Extret de l'article de Carlos Márquez a El Periódico de Catalunya